Foorumi      -> Rekisteröidy tai kirjaudu sisään kirjoittaaksesi foorumiin!
Käyttäjänimi:
Salasana:


Rekisteröidy
Unohditko salasanasi?
Päävalikko -> Punttisaliharjoittelussa huomioitavaa syöttäjille
J78 / 04.02.2008 19:20:29
Punttisohjeita syöttäjille ja muille heittopainotteista pelipaikkaa pelaaville (shortstop, 3. base, catcher)

Jokainen yksilö on luonnollisesti erilainen, eivätkä seuraavat ohjeet todennäköisesti auta kaikkia, mutta viitaten keskusteluihin J-P Kurvisen & fysiatrin & fysioterapeuttien (2 kpl) & lääketieteen kandin kanssa sekä perustuen omaan kokemukseen, esitän seuraavat suositukset
saliharjoittelua varten. Katsoin, että tämä on sopiva foorumi asialle.

Suosituksilla pyritään suojaamaan heittokäden olkapäätä turhalta venymiseltä/rasitukselta ja estämään vaurioiden (joihin lukeutuu mm. supraspinatustendiniitti = tendinitis musculi supraspinati = ylemmän lapalihaksen jänteen tai sen vieruskudosten verenkiertohäiriö ja tulehdus) synty -] peliuran ennenaikainen päättyminen / välttämätön tauko.

Lyhennykset
Varottava liike = VarL
Suositeltava vaihtoehtoinen liike = SL

VarL 1: niskan takaa punnerrus (usein ns. Smithillä tehtävä)
SL 1: rinnalta punnerrus ylös (vaikka sillä samalla Smithillä)

VarL 2: yläpenkki
SL 2.1: yläpenkki käsipainoilla s.e. liikettä ei viedä kokonaan alas
SL 2.2: yläpenkki laitteessa s.e. liikettä ei viedä kokonaan alas

VarL 3: talja niskan taakse
SL 3: talja rinnalle

VarL 4: penkki
SL 4.1: ns. miinuspenkki
SL 4.2: penkki käsipainoilla s.e. liikettä ei viedä kokonaan alas
SL 4.3: penkki laitteessa s.e. liikettä ei viedä kokonaan alas

Mahdollisesta jatkokeskustelusta jäljelle jäävät ohjeet kannattanee tallentaa soveliaampaan paikkaan, jotta niiden kohtaloksi ei koidu lopullisesti hautautua keskustelupalstan syövereihin.
Jos tiesitte kaiken jo ennalta, niin onnea vaan.

Energistä kevättä!
Juho Blummé
baseball referenssit: 18 vuotta aktiivista syöttämistä