Foorumi      -> Rekisteröidy tai kirjaudu sisään kirjoittaaksesi foorumiin!
Käyttäjänimi:
Salasana:


Rekisteröidy
Unohditko salasanasi?
Päävalikko -> Miksi 3. striken jälkeen kannattaa olla hereillä..
Sivu:   | 1 | 2 |
Tiger #7 / 03.06.2009 00:07:04
Vastaus löytyy täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=q5G1pHXOtMg

vessix / 03.06.2009 23:47:56
Mitenkäs tuo on mahdollista?

Siis, jos pallo käy maahan 3.striken jälkeen, pallo on pelissä... onko kaikissa tilanteissa, vaiko vain 2 palolla. Tuohan olisi pakkopeli tilanteessa paloitta aika kohtalokasta sisäjoukkueelle. Palo kotipesään, heitto kolmoselle (2.palo) ja ykköseltä tai kakkoselta 3.
Finnblue / 04.06.2009 10:28:52
Quote:

Mitenkäs tuo on mahdollista?

Siis, jos pallo käy maahan 3.striken jälkeen, pallo on pelissä... onko kaikissa tilanteissa, vaiko vain 2 palolla. Tuohan olisi pakkopeli tilanteessa paloitta aika kohtalokasta sisäjoukkueelle. Palo kotipesään, heitto kolmoselle (2.palo) ja ykköseltä tai kakkoselta 3.


Tämä on niitä vanhoja 1800-luvun sääntöjä, jolloin siepparit olivat sen verran kaukana kotipesästä - suojuksia ei pahemmin käytetty - jolloin pompusta sai edetä. Sittemin sitä rajoitettiin niin, että tuomittiin automaattinen palo, jos ykköspesällä oli juoksija. Kun paloja on kaksi, annetaan lyöjälle mahdollisuus yrittää. Pesien ollessa täynnä tässä tilanteessa (2 paloa) siepparin kannattaa vain koskea kotipesää ja ottaa pakkopalo kolmoselta tulevasta juoksijasta.

Tähän sääntöön tuli muutos pari vuotta sitten: ennen lyöjällä oli mahdollisuus yrittää ykköspesälle vaikka vaihtopenkin edestä - palo tuomittiin vasta, kun hän astui pois kentältä. Nyt lyöjä palaa, kun hän astuu pois kotipesää ympäröivältä hiekalta (Suomessa annetaan n. 5 metriä kotipesästä). Tuossa videon tilanteessahan lyöjä seisoskeli kotipesän vieressä kunnes tajusi tilanteen.

Tämän takia tuomaritkaan eivät huuda "Strike Out" vaan "Strike Three".

Mika
Krisu / 04.06.2009 14:13:58
Hmm, kiinnostava tuomio.
Plate-umpire näyttää selvästi itse olevan pihalla tilanteesta. Ensin tuomari näyttää kysyvän 1st base umpirelta oliko svingi, jonka jälkeen oikealla kädellä tuomio strike three ja out. Tietysti voi tarkoittaa myös "that`s a swing"...mutta epätodennäköistä.

Puolustava joukkue poistuu tämän perusteella pois kentältä ja juoksija lähtee juoksemaan (tod näk) 3rd base coachin ohjeen mukaisesti...

Elikä tuomari kämmäs ja vastustaja saa juoksun. Miten tällainen sallitaan? Mitähän Suomessa olisi käynyt?

..siepparikin tietysti olisi varmuuden vuoksi voinut tagata...
Olli / 04.06.2009 16:55:53
Tää on just se minkä takia vierastan nyrkin puimista suoran merkkinä, varsinkin jos tuomarin äänenkäyttö ei ole parhaasta päästä. On tullu vastaan tilanteita joissa minä en ole tiennyt onko lyöjä palanut vai ei.
Finnblue / 06.06.2009 22:30:24
Quote:

Hmm, kiinnostava tuomio.
Plate-umpire näyttää selvästi itse olevan pihalla tilanteesta. Ensin tuomari näyttää kysyvän 1st base umpirelta oliko svingi, jonka jälkeen oikealla kädellä tuomio strike three ja out. Tietysti voi tarkoittaa myös "that`s a swing"...mutta epätodennäköistä.


Kyllä tuossa päätuomari näytti olevan aivan tilanteen tasalla. Lyöjä keskeytti lyöntiliikkensä, jonka jälkeen tuomari välittömästi tarkisti asian ykköseltä, ennen kuin puolustus edes ehti kysyä. Saatuaan vastauksen tuomitsi kolmannen iskun. Maahan osuneesta pallosta kun ei voi erikseen mainita. Eli puolustuksen, ei suinkaan tuomarin moka.

Suomessa varmaan tuomari olisi seurannut tilanteen kehittymistä aivan samoin kuin Japanissakin.
Finnblue / 06.06.2009 23:29:43
Mutta tästä tilanteesta tuli tuomareille kunnon päänvaiva:

http://www.youtube.com/watch?v=-2oD8KzxS14
Olli / 08.06.2009 10:08:48
Quote:

Mutta tästä tilanteesta tuli tuomareille kunnon päänvaiva:

http://www.youtube.com/watch?v=-2oD8KzxS14


Onneksi fiksut miehet kokoontu ton jälkeen ja teki asiaan liittyvät sääntötarkennuksen.


Linkki  
vessix / 08.06.2009 11:30:04
Tuohon 1.tilanteeseen on pakko heittää vastaava esimerkki junnujen pesäpallon puolella kulkevasta legendasta: 1+4 juoksua samalla lyönnillä!
Ajolähtötilanteessa lyöjä lyö viimeisellä hudin ja poistuu kaarelle kotipesän viereen, ei pala, koska palloa ei heitetä ykköselle, lukkari ei pallota häntä ja muilla pesillä pysytään paikoillaan.
Lukkari syöttää nopeasti seuraavan syötön, jonka vuoroon tuleva lyöjä pamauttaa kunnarin arvoisesti pöpelikköön. Kyseisellä lyönnillä etenee myös tuo edellinen lyöjä kotipesästä kotipesään - eli pesäpallossa harvinaisen homerunin.
Krisu / 09.06.2009 10:05:04
Quote:

Quote:

Hmm, kiinnostava tuomio.
Plate-umpire näyttää selvästi itse olevan pihalla tilanteesta. Ensin tuomari näyttää kysyvän 1st base umpirelta oliko svingi, jonka jälkeen oikealla kädellä tuomio strike three ja out. Tietysti voi tarkoittaa myös "that`s a swing"...mutta epätodennäköistä.


Kyllä tuossa päätuomari näytti olevan aivan tilanteen tasalla. Lyöjä keskeytti lyöntiliikkensä, jonka jälkeen tuomari välittömästi tarkisti asian ykköseltä, ennen kuin puolustus edes ehti kysyä. Saatuaan vastauksen tuomitsi kolmannen iskun. Maahan osuneesta pallosta kun ei voi erikseen mainita. Eli puolustuksen, ei suinkaan tuomarin moka.

Suomessa varmaan tuomari olisi seurannut tilanteen kehittymistä aivan samoin kuin Japanissakin.


Jos tuomari olisi ollut ajan tasalle ei mitään umpire conferencia olisi tarvinnut pitää!!
Suomessa kumpikaan tuomari ei olisi nähnyt, että pallo olisi käynyt maassa ja mitään juoksua ei olisi tullut.
Sivu:   | 1 | 2 |